Etichete

, , , , , , , , , , , , , , , ,

1 FRUMOASA BIANCA FOTA
 18 Aprilie, 2016

Stimate Domnule Ministru,

Evenimentele care au avut loc la ONB în ultimele două săptămâni și starea de nesiguranță care încă trenează, ne determină să facem un apel la Domnia Voastră. Avem convingerea că, în acest moment, sunteți singura persoană și autoritate care poate pune un punct acestei situații.
Scrisoarea de față este susținută de un grup de balerini români angajați ai Operei care nu s-au semnat din rațiuni care țin de îngrijorarea față de viitorul lor în această instituție.

Sunteți la curent cu ceea ce s-a întâmplat la ONB în ultimele zile, probabil din presă sau articolele de pe Internet. Considerăm că ar trebui să aflați despre aceleași evenimente dintr-un punct de vedere lipsit de patimă, echilibrat și fără dorința de a face mai mult scandal decât s-a făcut deja. Noi considerăm că Opera Națională București reprezintă cultura și arta românească. Din acest motiv, orice scandal sau pată pe moralitatea acestei instituții, ne afectează în mod direct.

Titlurile din presă au acuzat „Mineriada de la Operă”, „Xenofobia”, „Vandalismul” și altele. Fotografiile și articolele care relatau o manifestație ce s-a dorit a fi pașnică, au prezentat evenimentul denaturat. Dacă un angajat al Operei a strigat „afară cu străinii din țară”, acela a fost un singur angajat. Nimeni nu știe cine este și pe cine reprezintă. El nu e reprezentativ pentru instituție și nici pentru ceilalți angajați. Prin poziția lui nu se poate defini atitudinea întregului colectiv. La fel cum, acțiunile unui balerin englez, care s-a adresat unei angajate românce din Operă cu „F..k you! Before us you were nothing!”, nu sunt considerate de noi ca fiind exponențiale pentru arta și cultura britanică.

De asemenea, „teroarea”, „limba română impusă străinilor” și alte titluri care au făcut spuma articolelor de scandal din presa românească și internațională, sunt exagerări, ba mai mult, ele pot rescrie povestea „Hoțul care strigă Hoții!” Să vă spunem câte ceva despre teroarea din Operă sub regimul Johan Kobborg: marea majoritate a balerinilor folosesc rețeaua Facebook unde obișnuiesc să urmărească articole, fotografii, cronici, comentarii pro sau contra producțiilor care au fost dansate pe scena ONB în ultimii ani. Ei reacționau, cum este și firesc, în virtutea subiectivității lor. Nu de puține ori s-a întâmplat ca domnul Johan Kobborg să le ceară explicații balerinilor pentru un simplu „Like” la diferite postări sau comentarii. Fără exagerare, se monitorizează tot! În timp, foarte puțini au mai rămas cei care să-și exprime părerile liber.

Pe de altă parte, se poate verifica numărul de balerini străini care erau în compania de la București și înainte de venirea domnului Johan Kobborg. Nimeni nu avea probleme de comunicare pe atunci. Ne înțelegeam toți foarte bine. După ce a ocupat postul de director, în mai puțin de un an, maeștrii de balet care nu vorbeau limba engleză au fost îndepărtați. Ei nu s-au plâns nimănui de nici o discriminare. Nu au avut la cine. Mai trebuie adăugat că noi, dansatorii români (numiți xenofobi) ne-am străduit și am vorbit numai limba engleză în cadrul Operei. Domnul Johan Kobborg, în mai bine de 2 ani, nu a învățat nici un cuvânt în limba română.

S-a mai spus că directoratul lui Johan Kobborg a adus faimă ONB-ului datorită eforturilor sale și a dansatorilor englezi pe care i-a adus la București. Poate ar trebui privit obiectiv la sumele de care dumnealui a dispus (investiții, PR & Marketing, etc) și salariile pe care acești dansatori au venit (deosebite și față de cele ale dasatorilor spanioli, japonezi, etc). De exemplu, un dansator englez, membru al ansamblului, câștigă dublu față de un prim-balerin român. Alții, deși sunt slabi din punct de vedere profesional, au primit roluri solistice pe care nu le meritau și pe care nu le-ar fi primit în altă instituție. Acesta este și motivul pentru care ei îl susțin pe domnul Kobborg și amenință cu demisia în cazul în care dumnealui își va pierde definitiv postul de la București. În fond, ei îi sunt îndatorați pentru favorurile primite și pe care le doresc în continuare. Pe de altă parte, să nu uităm că sunt foarte mulți balerini români care au fost nevoiți să-și caute de lucru în alte țări pentru că aici nu au avut loc sau remunerațiile au fost foarte mici.

Noi nu am vrut să facem aceste lucruri publice pentru că scandalurile de până acum au afectat destul imaginea Operei și pe a noastră, ca artiști români. Mai mult decât atât, considerăm că ține de bunul simț să nu „ne spălăm rufele în public”, mai precis în publicațiile internaționale, aruncând cu noroi în instituția care ne reprezintă și în cultura de care aparținem. Dar acum, când înțelegem că veți intra din nou la negocieri cu domnul Johan Kobborg, sperăm să înțelegeți că acțiunile dumnealui față de Baletul Românesc, față de publicul românesc și față de cultura noastră sunt venite nu din dorința de a construi un edificiu cultural românesc, ci mai degrabă, din aceea de a clădi o serie de CV-uri personale pe banii Statului Român. Amenințările că odată cu plecarea sa se vor prăbuși compania și repertoriul ONB, ne accentuează îngrijorările în privința viitorului baletului românesc.

Domnule Ministru, Domnia Voastră fiind martor și țintă a scandalurilor, manipulărilor și exagerărilor diseminate în presă, Facebook și Twitter, credem că v-ați făcut o idee despre felul în care domnul Johan Kobborg obișnuiește să lucreze. Sperăm că în felul acesta v-ați făcut o idee și despre atmosfera din Operă sub conducerea lui. Fostul Director General i-a dat putere nelimitată asupra destinelor noastre. Nu putem fi sclavi în propria noastră țară și cultură.

Vă asigurăm de stima noastră și vă rugăm să nu-i treceți cu vederea pe artiștii români! Îi reprezentați.  Iar ei au dovedit, prin munca și dăruirea lor, dragostea și respectul pentru  cultura poporului român.

Balerini ai Operei Naționale București.

Această prezentare necesită JavaScript.

Sursa foto: facebook.com | „Frumoasa din pădurea adormită” la ONB
Credit foto: Egyed Ufo Zoltan